Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2025

Δ.Ε.ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ

Από την αρχή της ιστορίας της Εκκλησίας, το Άγιο Πνεύμα παρουσιάζεται ως ζωντανή και ενεργή παρουσία που φωτίζει, καθοδηγεί και ενδυναμώνει τους ανθρώπους, ενεργεί μέσα στον κόσμο και στις καρδιές των πιστών. 
 Ήδη από τον Ευαγγελισμό της Παναγίας, στη Βάπτιση του Ιησού και ιδιαίτερα την ημέρα της Πεντηκοστής, το Άγιο Πνεύμα φανερώνεται με δύναμη — φως, περιστέρι, πνοή, φωτιά — για να δείξει ότι φέρνει καινούρια ζωή. Οι Απόστολοι, που προηγουμένως ήταν φοβισμένοι, γεμίζουν θάρρος, σοφία και χαρίσματα, και ξεκινούν τη μαρτυρία του Ευαγγελίου σε όλο τον κόσμο. 
 Το Άγιο Πνεύμα μας καλεί να ζούμε μέσα στο φως Του, να καλλιεργούμε τα χαρίσματά Του και να τα χρησιμοποιούμε για το κοινό καλό της Εκκλησίας και της κοινωνίας.
 
Στην ενότητα αυτή θα γνωρίσεις: 
 Τι αποκαλύπτει η Αγία Γραφή για το Άγιο Πνεύμα, 
 Πώς ενεργεί στη ζωή της Εκκλησίας, 
 Ποια χαρίσματα δίνει στους ανθρώπους, 
 Και πώς μπορεί να καθοδηγεί και τη δική σου ζωή.
Ο π.Αθανάσιος Μητροπολίτης Λεμεσού για το Άγιο Πνεύμα:Το Άγιο Πνεύμα είναι η ζωντανή παρουσία του Θεού μέσα στην Εκκλησία και στις καρδιές των πιστών. Είναι Εκείνο που ενώνει, φωτίζει και δίνει δύναμη για πνευματική ζωή. Όπως τονίζει ο Μητροπολίτης Αθανάσιος Λεμεσού, χωρίς το Άγιο Πνεύμα η Εκκλησία δεν θα είχε ζωή· με Αυτό όμως μεταμορφώνεται και μεταμορφώνει και εμάς.
Πνευματική γυμναστική "Το Άγιο Πνεύμα"
Το Άγιο Πνεύμα είναι η ζωοποιός δύναμη της Εκκλησίας και πηγή κάθε πνευματικής ανανέωσης. Στην εκπομπή «Πνευματική Γυμναστική» ο π. Θεμιστοκλής μας καλεί να δούμε το Άγιο Πνεύμα ως ζωντανή παρουσία που εμπνέει, φωτίζει και καθοδηγεί τον άνθρωπο. Με απλό και ουσιαστικό λόγο, δείχνει πώς το Πνεύμα ενεργεί στην καθημερινή ζωή του πιστού και μέσα στην Εκκλησία.
Η ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ
ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

📥 Κατέβασε το αρχείο

ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Αν δεν εμφανίζεται, άνοιξέ το σε νέα καρτέλα.

Η Ορθοδοξία συμπληρώνει κάθε πολιτισμό

Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2025

Δ.Ε.5.ΤΙΝΑ ΜΕ ΛΕΓΟΥΣΙΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΙΝΑΙ


Η ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ 
Ο Ιησούς ρωτά τους μαθητές Του: «Εσείς ποιον λέτε ότι είμαι;» Μέσα σε αυτή την ερώτηση κρύβεται το μεγαλύτερο μυστήριο της πίστης. Ο Πέτρος, με φωτισμό από τον Θεό, απαντά: «Συ εί ο Χριστός, ο Υιός του Θεού του ζώντος». Δες το παρακάτω βίντεο και ανακάλυψε πώς η ομολογία του Πέτρου έγινε το θεμέλιο της Εκκλησίας και σημείο πίστης για κάθε χριστιανό.

 


Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης Παύλος – Ένα μήνυμα αγάπης και ταπείνωσης

Στο συγκινητικό αυτό απόσπασμα, ο Μητροπολίτης Σιατίστης Παύλος μάς υπενθυμίζει το μεγαλείο της αγάπης του Χριστού.


ΤΟ ΚΟΥΙΖ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ!

Δ.Ε.4.Γιατί ο Ιησούς Χριστός ήταν και είναι «σημείον ἀντιλεγόμενον»;

 

Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2025

Δ.Ε.18. ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η τεχνολογία είναι πολύτιμο εργαλείο στη ζωή μας· μάς βοηθά να επικοινωνούμε, να μαθαίνουμε, να ψυχαγωγούμαστε. Όμως, όταν η χρήση της ξεπερνά τα όρια, μπορεί να μετατραπεί σε παγίδα που οδηγεί στον εθισμό. Το παρακάτω βίντεο μας προκαλεί να σκεφτούμε: 
  •  Πότε η τεχνολογία μας ελέγχει; 
  •  Πώς η υπερβολική χρήση κινητού, διαδικτύου ή παιχνιδιών επηρεάζει τη βούληση, τις σχέσεις και την υγεία μας; 
 Δες το βίντεο και συζήτησε πώς ο εθισμός στην τεχνολογία μπορεί να αποφευχθεί μέσα από συνειδητές επιλογές.

 

Δ.Ε.17.ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΩΝ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ

Το τραγούδι «Για το καλό μου» είναι μια δυνατή κοινωνική κραυγή. Μέσα από τους στίχους του μιλά για την παγίδα των εξαρτήσεων και τις ψευδαισθήσεις που δημιουργούν, αλλά και για τον πόνο και την απώλεια που φέρνουν τα ναρκωτικά.

 

Η χρήση ναρκωτικών και ψυχοδραστικών ουσιών αποτελεί ένα από τα πιο σοβαρά κοινωνικά προβλήματα της εποχής μας. Το παρακάτω βίντεο της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης παρουσιάζει την κάνναβη, τις επιδράσεις της στον οργανισμό, αλλά και τις συνέπειες που μπορεί να έχει στη ζωή των νέων, μέσα από προσωπικές συνεντεύξεις και ιστορίες.
Nuggets
Το animation «Nuggets» αποτελεί συμβολική αναπαράσταση της πορείας ενός ατόμου στον εθισμό, ιδιαίτερα στα ναρκωτικά. 
 Τι δείχνει το βίντεο: Ένα μικρό πουλί δοκιμάζει για πρώτη φορά ένα “nugget” (συμβολίζει την ουσία ή τη συμπεριφορά που προκαλεί εξάρτηση). Στην αρχή νιώθει έντονη ευφορία — όπως πολλοί στην πρώτη επαφή με ναρκωτικά. Σταδιακά όμως χρειάζεται όλο και περισσότερα, η χαρά μειώνεται και η πτώση γίνεται πιο βαθιά. Στο τέλος, το πουλί χάνει τον έλεγχο, την ενέργεια και την ελευθερία του. 
Τα ναρκωτικά οδηγούν σε παγίδευση, εξάρτηση και απώλεια του ελέγχου της ζωής.

Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2025

Δ.Ε.9.Η ΒΟΥΛΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΓΙΑ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΗ

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΤΟ ΚΟΥΙΖ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
Λήψη Άνοιγμα
Two & Two (2+2=5)
Το μικρού μήκους φιλμ Two & Two (2+2=5), υποψήφιο για βραβείο το 2012, είναι μια αλληγορική ιστορία για τη σύγκρουση ανάμεσα στην αλήθεια και στην επιβολή της εξουσίας. Μέσα σε μια σχολική αίθουσα, οι μαθητές καλούνται να δεχτούν ότι 2+2=5, επειδή αυτό απαιτείται από την αρχή. Το βίντεο μας δείχνει με συγκλονιστικό τρόπο: πώς ο φόβος μπορεί να κάμψει τη βούληση, πώς η επιθυμία για αποδοχή ή διάκριση μπορεί να οδηγήσει σε υποταγή, αλλά και πώς η ελεύθερη βούληση εκφράζεται όταν κάποιος τολμά να σταθεί στην αλήθεια. 
Ερωτήσεις για συζήτηση 
  •  Γιατί πιστεύεις ότι οι περισσότεροι μαθητές δέχτηκαν ότι 2+2=5; 
  •  Τι δείχνει η στάση του παιδιού που αντέδρασε; Πώς συνδέεται το βίντεο με τη δική μας καθημερινότητα (π.χ. πίεση από κοινωνία, ομάδα, εξουσία); 
  •  Τι μας λέει αυτή η ιστορία για τη βούληση του ανθρώπου και τη δύναμη της διάκρισης;

 

Το δίλημμα του φυλακισμένου
  • Το Δίλημμα του Φυλακισμένου δείχνει πώς οι άνθρωποι, όταν καλούνται να αποφασίσουν, συχνά σκέφτονται το προσωπικό τους συμφέρον (διάκριση, επικράτηση, «να βγω κερδισμένος»).

  • Ωστόσο, αν και οι δύο σκεφτούν έτσι, το τελικό αποτέλεσμα είναι χειρότερο → άρα η επιθυμία για δύναμη οδηγεί σε απώλεια και όχι σε κέρδος.

  • Η συνεργασία απαιτεί εμπιστοσύνη, αυτοέλεγχο και βούληση να μην υποκύψουμε στον πειρασμό της προσωπικής διάκρισης.

  • Έτσι, το δίλημμα γίνεται εικόνα του ανθρώπινου αγώνα ανάμεσα στην ατομική φιλοδοξία και στο κοινό καλό.

  1. Τι δείχνει το βίντεο για τη σχέση ατομικού και συλλογικού συμφέροντος;

  2. Σε ποιες περιπτώσεις στη ζωή μας ο άνθρωπος επιλέγει τη διάκριση και σε ποιες τη συνεργασία;

  3. Μπορεί η δύναμη να πηγάζει όχι από την κυριαρχία αλλά από τη συνεργασία;

Δ.Ε.12. Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΣΚΗΣΗ

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ