Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2025

Δ.Ε.4.Γιατί ο Ιησούς Χριστός ήταν και είναι «σημείον ἀντιλεγόμενον»;

 

Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2025

Δ.Ε.18. ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η τεχνολογία είναι πολύτιμο εργαλείο στη ζωή μας· μάς βοηθά να επικοινωνούμε, να μαθαίνουμε, να ψυχαγωγούμαστε. Όμως, όταν η χρήση της ξεπερνά τα όρια, μπορεί να μετατραπεί σε παγίδα που οδηγεί στον εθισμό. Το παρακάτω βίντεο μας προκαλεί να σκεφτούμε: 
  •  Πότε η τεχνολογία μας ελέγχει; 
  •  Πώς η υπερβολική χρήση κινητού, διαδικτύου ή παιχνιδιών επηρεάζει τη βούληση, τις σχέσεις και την υγεία μας; 
 Δες το βίντεο και συζήτησε πώς ο εθισμός στην τεχνολογία μπορεί να αποφευχθεί μέσα από συνειδητές επιλογές.

 

Δ.Ε.17.ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΩΝ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ

Το τραγούδι «Για το καλό μου» είναι μια δυνατή κοινωνική κραυγή. Μέσα από τους στίχους του μιλά για την παγίδα των εξαρτήσεων και τις ψευδαισθήσεις που δημιουργούν, αλλά και για τον πόνο και την απώλεια που φέρνουν τα ναρκωτικά.

 

Η χρήση ναρκωτικών και ψυχοδραστικών ουσιών αποτελεί ένα από τα πιο σοβαρά κοινωνικά προβλήματα της εποχής μας. Το παρακάτω βίντεο της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης παρουσιάζει την κάνναβη, τις επιδράσεις της στον οργανισμό, αλλά και τις συνέπειες που μπορεί να έχει στη ζωή των νέων, μέσα από προσωπικές συνεντεύξεις και ιστορίες.
Nuggets
Το animation «Nuggets» αποτελεί συμβολική αναπαράσταση της πορείας ενός ατόμου στον εθισμό, ιδιαίτερα στα ναρκωτικά. 
 Τι δείχνει το βίντεο: Ένα μικρό πουλί δοκιμάζει για πρώτη φορά ένα “nugget” (συμβολίζει την ουσία ή τη συμπεριφορά που προκαλεί εξάρτηση). Στην αρχή νιώθει έντονη ευφορία — όπως πολλοί στην πρώτη επαφή με ναρκωτικά. Σταδιακά όμως χρειάζεται όλο και περισσότερα, η χαρά μειώνεται και η πτώση γίνεται πιο βαθιά. Στο τέλος, το πουλί χάνει τον έλεγχο, την ενέργεια και την ελευθερία του. 
Τα ναρκωτικά οδηγούν σε παγίδευση, εξάρτηση και απώλεια του ελέγχου της ζωής.

Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2025

Δ.Ε.9.Η ΒΟΥΛΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΓΙΑ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΗ

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΤΟ ΚΟΥΙΖ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
Λήψη Άνοιγμα
Two & Two (2+2=5)
Το μικρού μήκους φιλμ Two & Two (2+2=5), υποψήφιο για βραβείο το 2012, είναι μια αλληγορική ιστορία για τη σύγκρουση ανάμεσα στην αλήθεια και στην επιβολή της εξουσίας. Μέσα σε μια σχολική αίθουσα, οι μαθητές καλούνται να δεχτούν ότι 2+2=5, επειδή αυτό απαιτείται από την αρχή. Το βίντεο μας δείχνει με συγκλονιστικό τρόπο: πώς ο φόβος μπορεί να κάμψει τη βούληση, πώς η επιθυμία για αποδοχή ή διάκριση μπορεί να οδηγήσει σε υποταγή, αλλά και πώς η ελεύθερη βούληση εκφράζεται όταν κάποιος τολμά να σταθεί στην αλήθεια. 
Ερωτήσεις για συζήτηση 
  •  Γιατί πιστεύεις ότι οι περισσότεροι μαθητές δέχτηκαν ότι 2+2=5; 
  •  Τι δείχνει η στάση του παιδιού που αντέδρασε; Πώς συνδέεται το βίντεο με τη δική μας καθημερινότητα (π.χ. πίεση από κοινωνία, ομάδα, εξουσία); 
  •  Τι μας λέει αυτή η ιστορία για τη βούληση του ανθρώπου και τη δύναμη της διάκρισης;

 

Το δίλημμα του φυλακισμένου
  • Το Δίλημμα του Φυλακισμένου δείχνει πώς οι άνθρωποι, όταν καλούνται να αποφασίσουν, συχνά σκέφτονται το προσωπικό τους συμφέρον (διάκριση, επικράτηση, «να βγω κερδισμένος»).

  • Ωστόσο, αν και οι δύο σκεφτούν έτσι, το τελικό αποτέλεσμα είναι χειρότερο → άρα η επιθυμία για δύναμη οδηγεί σε απώλεια και όχι σε κέρδος.

  • Η συνεργασία απαιτεί εμπιστοσύνη, αυτοέλεγχο και βούληση να μην υποκύψουμε στον πειρασμό της προσωπικής διάκρισης.

  • Έτσι, το δίλημμα γίνεται εικόνα του ανθρώπινου αγώνα ανάμεσα στην ατομική φιλοδοξία και στο κοινό καλό.

  1. Τι δείχνει το βίντεο για τη σχέση ατομικού και συλλογικού συμφέροντος;

  2. Σε ποιες περιπτώσεις στη ζωή μας ο άνθρωπος επιλέγει τη διάκριση και σε ποιες τη συνεργασία;

  3. Μπορεί η δύναμη να πηγάζει όχι από την κυριαρχία αλλά από τη συνεργασία;

Δ.Ε.12. Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΣΚΗΣΗ

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ


Δ.Ε.27. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ

Το παιχνίδι της ενότητας!

Έτοιμοι για πρόκληση; Η κρεμάλα σε περιμένει! Βρες τις σωστές λέξεις πριν τελειώσει ο χρόνος και… ο ανθρωπάκος «κρεμαστεί»! Κάθε σωστό γράμμα σε φέρνει πιο κοντά στη λύση, αλλά κάθε λάθος σε πλησιάζει στην παγίδα. Δοκίμασε τη μνήμη και τις γνώσεις σου και δες αν μπορείς να γίνεις ο απόλυτος νικητής της κρεμάλας!

 

Δ.Ε.9.ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΚΑΚΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

 Στη ζωή κάθε ανθρώπου το κακό, ο πόνος, οι θλίψεις και οι αδικίες είναι αναπόφευκτες εμπειρίες. Πώς μπορούμε, όμως, να τις αντιμετωπίσουμε χωρίς να χάσουμε την ελπίδα και την πίστη μας; Στο παρακάτω βίντεο, ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος μιλά με απλότητα και βάθος για το πώς η Εκκλησία μάς βοηθά να δούμε τον πόνο όχι ως αδιέξοδο, αλλά ως δρόμο προς την ελευθερία, την αγάπη και την αληθινή χαρά.

Δες το βίντεο και σκέψου:

  • Πώς αντιμετωπίζω προσωπικά τις δυσκολίες μου;

  • Με ποιον τρόπο η πίστη μπορεί να μεταμορφώσει μια θλίψη σε ευκαιρία;

  • Τι σημαίνει για μένα «ελπίδα μέσα στην Εκκλησία»;

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΕΞΟΔΟΥ

📥 Κατέβασε το PDF εδώ | 🖨 Εκτύπωσε από Εξωτερικό Παράθυρο

Υπάρχει Θεός; 
Στο παρακάτω βίντεο παρουσιάζεται μια γνωστή ιστορία με πρωταγωνιστή τον Άλμπερτ Αϊνστάιν, όταν ήταν ακόμη μαθητής. Μέσα από ένα απλό αλλά βαθύ διάλογο για το κακό, τη φτώχεια, την αρρώστια και τον πόνο, ο μικρός Αϊνστάιν αποκαλύπτει μια αλήθεια που διαφεύγει συχνά από όλους μας: το κακό δεν είναι μια δύναμη που υπάρχει από μόνη της, αλλά η απουσία του καλού, όπως και το σκοτάδι δεν είναι κάτι που υπάρχει αυτόνομα, αλλά η απουσία του φωτός. 
 Η Ορθόδοξη θεολογία συμφωνεί: ο Θεός δεν δημιούργησε το κακό· ο άνθρωπος, ελεύθερος να αγαπήσει ή να αρνηθεί την αγάπη, μπορεί να αφήσει «κενά» όπου λείπει ο Θεός, και εκεί γεννιέται ο εγωισμός, το μίσος και η αδικία. Έτσι, πίσω από το ερώτημα «Γιατί υπάρχει κακό;» κρύβεται ένα πιο βαθύ: 
Πόσο χώρο αφήνουμε εμείς στο Φως;

 

Ποιός φταίει για αυτό που γίνεται;

 


God’s Not Dead 
Το ερώτημα «Γιατί οι κακοί άνθρωποι συχνά ζουν καλύτερα;» βασανίζει πολλούς. Το παρακάτω βίντεο παρουσιάζει μια συγκλονιστική συνάντηση λίγο πριν τον θάνατο μιας ηλικιωμένης γυναίκας με έναν ξένο ψυχρό επισκέπτη. Ο διάλογος αποκαλύπτει συγκλονιστικές αλήθειες. Στην Ορθόδοξη πίστη, το κακό δεν είναι δύναμη, αλλά άδειασμα από Θεό και αγάπη. Μπορεί κάποιος να φαίνεται «καλός» και να ζει άνετα, αλλά μέσα του να έχει χτίσει μια ζωή χωρίς αλήθεια, χωρίς μετάνοια, χωρίς φως. Έτσι, η αδικία του κόσμου δεν είναι απόδειξη ότι ο Θεός αδιαφορεί, αλλά ότι ο άνθρωπος είναι πραγματικά ελεύθερος – να αγαπήσει ή να αρνηθεί την αγάπη.