Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2025

Δ.Ε.4. ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΤΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ

ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΤΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ

Κάθε μέρα παίρνεις αποφάσεις:

  1. Να βοηθήσεις έναν συμμαθητή σου ή να τον αγνοήσεις;
  2. Να πεις την αλήθεια ή να πεις ένα ψέμα για να βγεις από τη δύσκολη θέση;
  3. Να μοιραστείς κάτι ή να το κρατήσεις μόνο για σένα;

Πίσω από κάθε επιλογή κρύβεται ένα κίνητρο – ένας λόγος που σε ωθεί να δράσεις. Μπορεί να είναι ο φόβος, το συμφέρον, η φιλοδοξία… αλλά μπορεί να είναι και η αγάπη, η ελευθερία, η δικαιοσύνη.

Η ηθική ζωή δεν κρίνεται μόνο από το τι κάνουμε εξωτερικά, αλλά κυρίως από το γιατί το κάνουμε. Το ίδιο έργο μπορεί να φαίνεται καλό, αλλά αν το κίνητρο είναι ο εγωισμός, τότε χάνει την αληθινή του αξία. Αν όμως η πηγή του είναι η αγάπη και η ελευθερία, τότε αποκτά νόημα και προσφέρει ζωή.

Η χριστιανική παράδοση μάς υπενθυμίζει ότι αυτό που μετρά περισσότερο είναι η προαίρεση – η εσωτερική διάθεση της καρδιάς. Εκεί αποκαλύπτεται το πραγματικό κίνητρο.

Σκέψου:

  • Γιατί κάνεις το καλό; Από φόβο τιμωρίας ή από αγάπη;

  • Όταν βοηθάς, περιμένεις ανταμοιβή ή το κάνεις ανιδιοτελώς;

  • Πώς θα ήταν η ζωή μας αν οι πράξεις όλων μας είχαν ως κίνητρο την αγάπη;

Σε αυτή την ενότητα θα διερευνήσουμε μαζί:
✔ ποια είναι τα γνήσια και ποια τα ιδιοτελή κίνητρα,
✔ πώς επηρεάζουν τις πράξεις μας,
✔ και πώς μπορούμε να καλλιεργούμε την ελευθερία και την αγάπη, ώστε οι επιλογές μας να οδηγούν σε μια πραγματικά ηθική ζωή.

Παιχνίδι: «Μάντεψε το κίνητρο!»

Σενάρια

  1. Ένας μαθητής βοηθά συμμαθητή του να διαβάσει για το διαγώνισμα.

    • Κίνητρο: θέλει πραγματικά να τον στηρίξει ή απλώς περιμένει να τον βοηθήσει κι εκείνος στο μέλλον;

  2. Μια μαθήτρια λέει ψέματα στους γονείς της για να αποφύγει τιμωρία.

    • Κίνητρο: φόβος ή αγάπη;

  3. Κάποιος δίνει χρήματα σε φιλανθρωπία, αλλά φροντίζει να το μάθουν όλοι στο σχολείο.

    • Κίνητρο: προσφορά ή φιλοδοξία/επίδειξη;

  4. Μια φίλη στέκεται δίπλα σε συμμαθήτριά της που όλοι κοροϊδεύουν.

    • Κίνητρο: αληθινή αγάπη και θάρρος ή επιθυμία να φανεί «η καλή» μπροστά στους καθηγητές;

  5. Ένας μαθητής μαζεύει σκουπίδια από την αυλή του σχολείου.

    • Κίνητρο: σεβασμός στο περιβάλλον ή φόβος για τιμωρία από τον διευθυντή;

Συζήτηση – Ερωτήσεις

  • Τι κάνει ένα κίνητρο γνήσιο;

  • Μπορεί η ίδια πράξη να έχει διαφορετική αξία ανάλογα με το κίνητρο;

  • Πώς θα ήταν η κοινωνία αν οι πράξεις μας βασίζονταν μόνο στην αγάπη;


Η παρουσίαση του μαθήματος

📺 Άνοιξε σε πλήρη οθόνη



TΟ Φύλλο εργασίας της ενότητας



Μικρές πράξεις καλοσύνης


O Φαρισσαίος και ο Τελώνης

Βίντεο

Η παραβολή του Φαρισσαίου και του τελώνη

Βίντεο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου